fredag 23 mars 2018

ANTIINFLAMMATORISK KOST


MAT FÖR HÄLSA ELLER OHÄLSA

DET BORDE INTE VARA SÅ SVÅRT ATT VÄLJA



Vår tids kost bakom inflammation och sjukdomsutveckling

Stig Bengmark, professor, University College, London University berättar i en artikel i Läkartidningen bland annat att det är nästan 100 år sedan den franske biokemisten Louis-Camille Mailard upptäckte att den tillagade upphettade maten orsakar kroniska sjukdoms-tillstånd som njursjukdomar, diabetes, allergier, fibromyalgi, depressioner och fetma.

Även i Sverige, närmare bestämt vid Lunds Universitet, bedrivs det forskning om hur en rad sjukdomar uppstår på grund av felaktig kost. Forskningen i Lund omfattar de metaboliska symptomen diabetes, övervikt och hjärt- och kärlsjukdomar.

DRAMATISKT ÄNDRADE KOSTVANOR
Så mycket vet vi i dag att den dominerande andelen av vårt immunförsvar finns i mag- och tarmkanalen resten finns i benmärg, lymfkörtlar och mjälte vilket innebär att det vi äter har ett avgörande inflytande på vår hälsa.
Många kroniska sjukdomar har ökat drastiskt under de senaste 150 åren, men under samma år har också våra livsmedelsvanor kraftigt förändrats. Man har sett genom forskningen att intaget av omega 6 har ökat kraftigt och omega 3 i stället minskat. Sockerintaget har ökar från 0,5 kg till nära 50 kg/person och år. Konsumtionen av ost som är en ingrediens i de flesta snabbmatsrätter och chips har mer än fyrdubblats de senaste 30 åren från ca 4 kg till 19 kg/person och år. Mjölkprodukter som genomgått olika former av industriell behandling orsakar en ökad inflammationsgrad och infektionsbenägenhet.
Det får anses vara ställt utom allt tvivel att den främsta orsaken till människans sviktande hälsa är den starkt industriellt bearbetad mat som konsumeras i dag.

IMMUNFÖRSVARET
Vad man inom forskningen har kommit fram till är att den felaktiga kosten orsakar låggradiga eller tysta inflammationer i kroppen och som finns där långt innan vi blir sjuka på riktigt. Den här typen av inflammation kan även påverka oss så vi blir kroniskt trötta och kommer i ett förtidigt åldrande. Hjärnan och immunförsvaret pratar med varandra och man har sett hur psykisk ohälsa kan uppstå och hur det kopplas till låggradig inflammation.
Låggradig inflammation är oftast orsakad av olika livsstilsval som orsakat en obalans i immunförsvaret. Vad man vet idag är att en låggradig inflammation är skadlig och om den får fortsätta på denna låga men kroniska nivå, under smärttröskeln, kan den driva fram allvarliga sjukdomar som i slutändan orsakar organskador och ytterligare allvarliga sjukdomar uppstår.

Viktigt att komma ihåg är att det även finns läkemedel som kan orsaka låggradig inflammation i kroppen, och ett sådant läkemedel är vacciner.
Vaccinationsbiverkningar som rapporteras summeras till 1 742 stycken och belyser över 800 olika biverkningar, som i stort sett berör varje system och organ i kroppen: blod, hjärta, nervsystem, immunsystem, lungor, hud, sensoriska organ som syn och hörsel, det muskuloskeletala systemet, leder, urinvägar, matsmältning samt det endokrina systemet. Man är också medveten om att vacciner kan orsaka låggradig inflammation.

Allt fler får diagnosen ADHD och autism. Nu visar neurobiologisk forskning att flera psykiska sjukdomar kan bero på en koppling mellan ett stört immunsystem och hjärnans utveckling. I dag vet vi att hjärnan och immunsystem samverkar och att en genetisk sårbarhet parad med kända och okända miljöfaktorer påverkar vårt immunsystem.

Det finns skäl att tro att den glutenrika kosten som leder till mag- och tarmproblem är en del av orsaken. En inflammerad tarmslemhinna ökar genomsläppligheten för toxiska ämnen som kan aktivera immunsystemet. Ungefär var fjärde barn med autismtillstånd har förhöjda antikroppar mot gluten. I studier som gjorts finns rapporter om att vissa dieter kan minska symptom hos barn med framför allt diagnosen ADHD. När en autoimmun process drabbar hjärnan kan den t ex orsaka psykos, tvångssymptom, anorexia, urinvägssymptom och autism.

Kan ju nämna att de läkemedelsbolag som säljer ADHD-droger sålde för 372 miljoner i Sverige år 2010. En ökning med 35 % sedan 2009 och med otroliga 319 % sedan 2006. Barn görs tidigt till livslånga ”brukare” av skadliga psykiatriska droger, och missbruket sprider sig lavinartat även bland vuxna.

Få människor verkar förstår hur socker, skräpmat och alkohol sakta förgiftar psyket, hjärnan och känslolivet. När kroppen väl visar symtom har hjärnan, psyket, känslolivet tagit stryk och förändrats i massor. Från levnadsglad, positiv och lösningsfokuserad till negativ, trött, arg, irriterad och passiviserad. 

VIKTEN AV EN FRISK TARMFLORA
Forskning från UC San Francisco, Arizona State University och University of New Mexico är alla överens om att bakteriefloran i mag- och tarmkanalen påverkar människans matvanor och val av födoämnen. Bakteriefloran väljer den typ av mat som den växer bäst av.
Om vi har mest av de skadliga och dåliga tarmbakterierna har vi väldigt svårt att stå emot deras krav som de skickar till hjärnan och ju mer snabbmat de får desto mer krävande blir dom. Socker, godis, friterat, snabbmat, pizza, efterrätter, pasta, läsk – kom ihåg att det finns en triljon av de skadliga mikroberna i tarmarna och det här är vad de vill ha och de är manipulativa. Även tarmbakterierna pratar med hjärnan eftersom det är av största vikt att den har kontroll på vad som händer i kroppen.

Naturligtvis, ju fler skadliga mikroorganismer vi har desto fler avkommor får dom och när dom växt okontrollerat så sprider dom sig till andra områden på kroppen vilket kan ge symptom som låggradig inflammation, svampinfektion var som helst på kroppen, hud problem, gaser och uppkördhet, dålig matsmältning och sist men inte minst - viktökning.

Det gäller att ge de nyttiga tarmbakterierna rätt sorts mat och som samtidig svälter ut de onyttiga. När man har övervägande av de goda bakterierna förlorar man vikt genom att man inte är sugen på den typ av mat som de skadliga mikroberna lever och förökar sig av. Likaså minskar man förekomsten av låggradig inflammation i kroppen.

SYMPTOM PÅ LÅGGRADIG INFLAMMATION
Det vinns vissa symptom som man kan känna igen om man bär på en låggradig inflammation. Huden är ett bra kännetecken genom att den blir torr, rynkig och tappar sin klara lyster. Trötthet, energilöshet, kronisk trötthets syndrom, dålig uppmärksamhet, dåligt minne och depression är också säkra tecken.
Svullen mage, svullnader på andra ställen i kroppen, förstoppning och/eller diarré, ingen mättnadskänsla, blodsockerstörningar, ständiga förkylningar, onda leder och dålig ork när man motionerar är några andra tecken.




VAD ÄR ANTIINFLAMMATORISK MAT OCH HUR BÖRJAR MAN

Det är en bra ide att först ta en överblick för att se vad man har i skafferi och kyl. Bra att fokusera på vad du skall äta, det är viktigt att äta långsamt och tugga väl, Välj alltid ekologiska råvaror och laga maten själv från grunden. Ät mycket råa födoämnen som fortfarande innehåller enzymer. Välj alltid viltfångad fisk, naturliga örter och kryddor och framför allt lär barnen att mysa utan socker. Maten skall vara den främst källan till näring med lite understöd av ett bra kosttillskott, extra vitamin D under vinterhalvåret och bra fetter, tillsätt gärna omega 3 med jämna mellanrum. Ät mat i regnbågens färger.



BRA MAT FÖR DEN NYTTIGA BAKTERIEFLORAN


Kombinera yoghurt, kefir, grönA bananer, nötter och frön så har du pre- och probiotika.

Bra mat för de nyttiga mikroberna kallas prebiotika som gör att den nyttiga populationen ökar i antal och maten vi äter metaboliseras korrekt.
Även om nu de nyttiga organismerna skulle vara färre till antalet än normalt till att börja med så finns de i systemet och förmodligen så svälter de också, men de finns där. Bara dom får lite mat kommer dom att utföra underverk. De ger mer energi, understödjer immunförsvaret, ger en bra tarmhälsa och en frisk hud.  Så fort de nyttiga mikroberna får den mat de behöver så skickas bud till hjärnan och då kommer vi att äta mer bra mat. Hälften av den prebiotiska maten skall göda de nyttiga mikroberna och hälften skall svälta de skadliga. Prebiotika göder bifidobakterierna vilka är de mest viktiga av de nyttiga mikroberna. Människor med IBS har lågt antal av bifidusbakterier.

Kefir, surkål, oliver, alla sorters lök, sparris, gröna bananer, jordärtskocka och rocula är bra prebiotika.
Generellt är där mer prebiotika i rå och omogen frukt och grönsaker än vad där är i tillagad och mogen. Prebiotika och probiotika samarbetar för en friskare tarmflora och hälsa. En fiberrik växtbaserad kost kombinerad med mjölksyrade grönsaker och syrade mjölkprodukter ger en mycket god grund för en frisk tarmflora. Denna kombination av prebiotika och probiotika bidrar till att hålla tarmen frisk.

ANTIINFLAMMATORISKA GRÖNSAKER OCH SVAMP
Gröna bladgrönsaker i alla färgvalörer, ruccola är speceillt bra. Aubergin, broccoli, blomkål, kronärtskockor, sötpotatis, selleri, lök av alla sorter, brysselkål, gurka, groddar, krasse, nässlor, oliver, palsternacka, sparris, spenat, succhini, svamp av olika sorter och avokado.

NÅGRA EXEMPEL PÅ ANTIINFLAMMATIRISKA ÖRTER OCH KRYDDOR
Bra örtkryddor är basilika, chilipeppar, gurkmeja*, ingefära, kanel, kapris, koriander, kryddnejlika, kummin, oregano, rosmarin, timjan, persilja, dill, svartpeppar och vitlök. Svart te, grönt te, rött te och vitt te. Kaffe och rött vin är också antiinflammatoriska.

*Gurkmeja innehåller curcuminer som är starkt inflammationshämmande antioxidanter.

ANTIINFLAMMATORISKA FRUKTER OCH BÄR
Frukter och bär bör ha en hög halt av polyfenoler*, alltså färgstarka, smakrika och med lägre sockerhalt. Apelsiner, ananas, aprikos, citron, grapefrukt, mandarin, melon, lime, plommon, päron, rabarber och äpplen är bra frukter. Banan är sockerrik och den omogna gröna är bäst, torkade fikon är sockerrika men mycket antiinflammatoriska, söta frukter kan man äta i samband med träning eller när man motionerat. Lingon, blåbär, hallon och jordgubbar är antiinflammatoriska för att nämna några.

*Polyfenoler är det som ger frukter, bär och grönsaker sin, färg, doft och smak. Polyfenoler har länge varit kända för sin hälsobringande effekter. 

BRA NÖTTER OCH FRÖN
Chiafrön, hasselnöter, mandel, paranötter, pekannötter, sesamfön,  solrosfrön och valnötter.

MATNYTTIGA MJÖLKPRODUKTER
Ost som permesan, fetaost, getost, ekologiskt smör och ekologisky fet  grekisk eller turkisk yoghurt .

BRA FETTER
Kokololja, extra virgin olivolja, ekologiskt smör och födoämnen som innehåller omega 3.

VINÄGER
Till måltider som har något högre GI värde rekommenderas att tillsätta substanser som aktivt kan reglera ner GI effekten, alltså dämpar kroppens insulinsvar på maten. Så fungerar vinäger i form av salladsdressing t ex.

FISK, KÖTT OCH FÅGEL
Ät gärna fisk tre gånger i veckan. Feta fiskar som sill, makrill, vild lax, tornfisk, regnbågsforell, sardiner och ostron.
Kött skall komma från frigående gräsätande vuxna djur. Gås, kyckling och anka från Kravgårdar och alltid ekologiska ägg.

MJÖL OCH GRYN
Havregryn och råris går oftast bra att använda. Om man har symptom från någon sjuksom undviker man övriga sädesslag. När man har nått bra hälsa kan man någon gång använda fullkornssäd i måttliga mängder och om man väljer något bröd skall det vara surdegsbröd. 


VAD ÄR INFLAMMATIONSFRAMKALLANDE MAT


Från det industriella köket

Det man bör rensa ut är alltså mat som orsakar eller ökar inflammation i kroppen och på den listan står vetemjöl, mat som innehåller vetegluten vilket många hel och halvfabrikat gör, mjölkprodukter som hårdost och hel- och halvfabrikat som innehåller mjölk, man får kolla innehållsförteckning på de födoämnen som finns hemma så de inte innehåller modifierad stärkelse, sockerrika produkter och man får även se upp med charkvaror. Använd aldrig margarin, håll nere all mat som är rik på omega 6 eftersom de fetterna är byggstenar i inflammationen. Enligt Dr. Gundry bör man undvika tomater, paprika, potatis, gojibär,alla former av bönor och quinoa. Naturligtvis undviker man alla sockrade drycker.



SLUTORD


Den vanligaste folksjukdomen idag är dold födoämnesallergi och orsaken är en total överbelastning på immunförsvaret. Varför har det då blivit så här? Enligt forskningsrapporter beror det på att de kvinnliga 40-talisterna gick ut i arbetslivet och industrin tog över. Den "kokkonst" som består i att öppna konservburkar och röra ut pulver i vatten kom att råda. Här bröts lärandet från mormor till mor till dotter. De äldre kvinnorna kan laga mat men den generationen finns snart inte heller kvar.

Man kan också köpa en bra kokbok och kanske gå en matlagningskurs och som tur är finns Internet att tillgå. Ta god tid på dig för att inköpa råvarorna och veckohandla gärna. Planera när du kan göra långkok för infrysning. Det är en bra ide att satsa på en köksmaskin som vakuumförpackar eftersom det har längre hållbarhetstid vid infrysning.

Om Du inte har tid att plocka bär själv så köp hos en uppköpare och frys in för behov.
Om Du som är yngre har en äldre kvinnlig släkting att fråga om matlagningsråd och recept så utnyttja det samt att det skulle säkert vara till glädje för alla.

Glöm inte vikten av frisk luft och motion. Man har också via forskning sett att en bra syreförsörjning sänker graden av inflammation i kroppen.



ETT GOTT RÅD TILL ER SOM HAR LÄST ÄNDA HIT ÄR

ÄT ENKELT, ÄT ORGANISKT, ÄT REGELBUNDET

OCH FRAMFÖR ALLT

ÄT OCH VAR GLAD.



Källor: Hälsorevolutionen, Dr. Gundry, Professor Stig Bengmark och Sanna Edin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.